RÁGA
Rága je vlastne prednesový žáner indickej klasickej hudby. Nie je vyslovene hudobným dielom, ale skôr prednesovým žánrom, ktorý je síce ťažšie napísateľný, avšak je celkom určite pochopiteľný a naučiteľný.
To, čo sa dá z rágy napísať, je jej istá vlastnosť a typickosť. Tieto jej „opisné osnovy“ môžu pomôcť pochopiť systém indickej hudby, ktorý sa už v základoch líši od systému európskeho.
Opis alebo osnovy rág sa delia na tri druhy:
1.Historický pohľad
Životopis alebo zrod rágy, jej vývoj až napokon vykryštalizovanie sa do dnešnej podoby.
2.Typické prvky rágy
- Stúpajúca a klesajúca stupnica
Jedným z najdôležitejších prvkov rágy je jej viazaná stupnica. Tá zabezpečuje pomocou správneho načasovania a určenia dôrazu, aby bola pocitová zložka rágy úplná a celistvá.
V Indii používajú k solmizácii absolútnu stupnicu, čiže modifikované zvuky (poltóny, jemné odchýlky..) nedostávajú iné názvy, napriek tomu pre ne pri hudobnom zápise isté označenie existuje.
Najčastejšie používané označenie:
S R R G G M M' P D D N N S'
Pri zápise modifikovaných tónov v rágach sa štandardne zobrazovalo typické
podškrtnutie (R, G, D, N) alebo nadškrtnutie (čiarka nad písmenom), ale v súčastnosti sa používajú aj veľké písmená. Tým pádom jedna chromatická stupnica môže vyzerať nasledovne:
S r R g G m M P d D n N S'
Tóny indického solmizačného systému nazývaného “bilawal that”, zodpovedajú europskej Dur-ovej stupnici: Sa Re Ga ma Pa Dha Ni Sa'.
Často sa používa jednoduchšia forma zápisu: S R G m P D N S'
Rága zaujíma najpoprednejšie miesto, ako v zápise tak aj v prednesoch, v nasledovaní ľudského spevu. Preto je prispôsobená aj rozsahu ľudského hlasu. Bežne rozoznáva tri hlavné oktávy, ktoré sú zároveň jej hranicou. Pri zápise sa používa na označenie oktávy apostrof, napr.
S, hlboké Sa
S' vysoké Sa
- vadi-samvadi
Sú to ťažiská (dominantné tóny) v stupnici rágy , ktoré taktiež slúžia k presnému vyjadreniu duševných pocitov.
- čas / Prahar
Nakoľko je indická hudba pomerne stará, tým pádom prepracovaná, počas jej vývoja ostal čas aj na také záležitosti ako bádanie toho, v akom čase ktorá rága dokáže mať najsilnejší vplyv na poslucháča. Práve kvôli týmto zákonitostiam vznikol systém, ktorý zaradil rágy ku konkrétnym denným časom. Môžu to byť tieto delenia:
Podľa dňa:
Svitanie (napr. Bhairavi), polnoc (Darbari Kanada), doobeda, poobede, pred svitaním atď….
Podľa ročných období:
Jar (Basant), daždivé (Miyan ki Malhar), atď. …
Ešte pred pol storočím bolo takéto delenie typické aj pre Karnatickú (juhoindickú) hudbu, ale v súčastnosti tomu tak už nie je. Časový systém hrania sa však zachoval v Hindistánskej (severoindickej) oblasti.
V hindustánskej hudbe sa deň delí do jednotlivých Prahar. Sú to časti dňa po troch hodinách.
- prvý prahar 3.00 - 6.00
- druhý prahar 6.00 - 9.00
- tretí prahar 9.00 - 12.00
- štvrtý prahar 12.00 - 15.00
- piaty prahar 15.00 - 18.00
- šiesty prahar 18.00 - 21.00
- siedmy prahar 21.00 - 24.00
- ôsmy prahar 0.00 - 3.00
- rasa/bhava
Rágy sú založené predovšetkým na vyjadrení rôznych emócií. Tieto pocity (rasa) sa vždy prejavujú spolu s nejakou formou (bhava), ako napríklad smútok sa prejaví spolu so slzami. Podľa indického myslenia máme deväť základných pocitov. Preto dostal tento systém názov navarasa (v sanskrite), navras (hindi), čiže “deväť pocitov”.
Rasa:
shringara - erotický
hasya - komický
karuna - patetický
rudra - nahnevaný
vira - hrdinský
bhayanaka - ustráchaný
bibhatsa – plný nenávisti
adbhuta – plný obdivu
shanta – mierny, vyrovnaný
Bhava:
Rati - Láska
Hasya - veselosť
Soka - zármutok
Krodha - hnev
Utsaha - energickosť
Bhaya - útočnosť
Jugupsa - hnus
Vismaya - údiv
3.Klasifikácia Rág
Vzniklo mnoho pokusov zatriediť a klasifikovať jednotlivé rágy. Klasifikačné schémy však nie sú pre väčšinu rág použiteľné (vzhľadom na ich zložitosť), napriek tomu sa len pomocou dobrých schém dokážeme zorientovať v indickom hudobnom systéme, prípadne hudobnej literatúre. Preto si predstavíme aj dve triedenia, ktoré by mohli byť východiskovým bodom poznávania rágy.
Sú to: jati, čiže triedenie podľa dĺžky stupníc a that, čiže priradenie k 10 základným stupniciam.
Podľa uvedených pojmov, môžeme ľahšie pochopiť nasledujúce tabuľky, ktoré sa nachádzajú pri podrobnejších opisoch jednotlivých rág.
Stúpajúca stupnica: stúpajúca stupnica rágy
Klesajúca stupnica: klesajúca stupnica rágy
Vadi: dominantný tón rágy, čiže jej najviac hraný a najdôležitejší tón
Samvadi: druhý najdôležitejší tón rágy
Typická fráza: Vystihnutie presného pocitu rágy, je v prvom rade otázkou presného načasovania a kladenia dôrazu. Podľa tejto typickej frázi nespoznávame len rágu, ale aj jej pocitový svet.
Rasa: je to niečo ako „chuť“, alebo nálada
Jati: klasifikačný systém stúpajúco-klesajúcich tónov.
Sampurna: stupnica zo siedmich tónov
Shadava: stupnica zo šiestich tónov,
Audava: stupnica z piatich tónov. (Príklad: Sampurna – Shadava znamená, že stúpajúca stupnica má sedem a klesajúca šesť tónov).
That: Klasifikačný systém, umožňujúci zaradenie rágy do desiatich that, čiže do niektorých z desiatich základných stupníc.
Sú to: bilawal, khamaj, kafi, bhairav, asawari, bhairavi, kalyan, marwa, purvi, todi
(Rozdelenie je podľa autora menom Vishnu Narayan Bhatkhande (1860-1936) a v roku 1939 vzniknutého diela: Hindustani Sangeet Paddhati Kramik Pustak Malika.